1. Η Υπερηφάνεια του Πάπα – Το Αλάθητο και η Αντιπροσώπευση του Χριστού
Άγιος Γρηγόριος ο Μέγας (Πάπας Ρώμης, 6ος αι.)
«Οποιοσδήποτε επίσκοπος ονομάζεται οικουμενικός, είναι πρόδρομος του Αντιχρίστου.»
(Epistle to John the Faster, Book 5, Epistle 18)
Σχόλιο: Ο ίδιος ο Πάπας Γρηγόριος απέρριπτε τίτλους που υπαινίσσονταν παγκόσμια εξουσία.
2. Το Filioque – Η Προσθήκη στο Σύμβολο της Πίστεως
Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής (7ος αι.)
«Δεν παρέλαβαν οι Λατίνοι το “και εκ του Υιού” ως αιτία της εκπορεύσεως, αλλά το είπαν για την αποστολή του Πνεύματος.»
(Προς Μαρίνον ἐπίσκοπον Κύπρου)
Σχόλιο: Ο Άγιος Μάξιμος αποσαφηνίζει ότι κάθε αλλαγή στο Σύμβολο χωρίς Σύνοδο είναι απαράδεκτη και αιρετική εάν εκφράζει άλλη πίστη.
Άγιος Φώτιος ο Μέγας (9ος αι.)
«Το Filioque αποτελεί βλασφημία και διπλή πηγή της Θεότητος, πράγμα αδύνατον.»
(Μυσταγωγία του Αγίου Πνεύματος)
3. Εκκοσμίκευση – Σύνδεση με Εξουσία και Πολιτική
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
«Η Εκκλησία δεν χρειάζεται δυνάμεις και στρατούς. Η δύναμή της είναι ο Σταυρός.»
Σχόλιο: Η χρήση εξουσίας και βίας (π.χ. Σταυροφορίες) είναι ξένη προς την αποστολική Εκκλησία.
4. Νομικισμός – Η Αντίληψη του Θεού ως Δικαστή
Άγιος Ισαάκ ο Σύρος
«Ο Θεός δεν είναι τιμωρός, αλλά γιατρός των ψυχών μας. Τιμωρία Του είναι η αγάπη Του, όταν δεν την αντέχουμε.»
(Λόγοι Ασκητικοί)
Σχόλιο: Η Ορθοδοξία δεν διδάσκει “κόλαση” ως νομική τιμωρία αλλά ως εμπειρία του Θεού χωρίς μετάνοια.
5. Δογματικές Καινοτομίες – Καθαρτήριο, Άσπιλη Σύλληψη, κ.λπ.
Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης (15ος αι.)
«Το πυρ το καθαρτήριον είναι μυθώδες και νεωτερική εφεύρεσις»
Σχόλιο: Το Καθαρτήριο δεν έχει καμία βάση στην Παράδοση της Εκκλησίας.
Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης (18ος αι.)
«Η Μαρία εγέννησε εκ Πνεύματος Αγίου, όχι από άσπιλη σύλληψη, αλλά με τη συνεργασία της πίστης και της ταπεινώσεως.»
(Ερμηνεία στον Χαιρετισμό της Θεοτόκου)
No comments:
Post a Comment