Saturday, May 10, 2025

Για τους Πάπες

 


1. Η Υπερηφάνεια του Πάπα – Το Αλάθητο και η Αντιπροσώπευση του Χριστού



Άγιος Γρηγόριος ο Μέγας (Πάπας Ρώμης, 6ος αι.)


«Οποιοσδήποτε επίσκοπος ονομάζεται οικουμενικός, είναι πρόδρομος του Αντιχρίστου.»

(Epistle to John the Faster, Book 5, Epistle 18)

Σχόλιο: Ο ίδιος ο Πάπας Γρηγόριος απέρριπτε τίτλους που υπαινίσσονταν παγκόσμια εξουσία.





2. Το Filioque – Η Προσθήκη στο Σύμβολο της Πίστεως



Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής (7ος αι.)


«Δεν παρέλαβαν οι Λατίνοι το “και εκ του Υιού” ως αιτία της εκπορεύσεως, αλλά το είπαν για την αποστολή του Πνεύματος.»

(Προς Μαρίνον ἐπίσκοπον Κύπρου)

Σχόλιο: Ο Άγιος Μάξιμος αποσαφηνίζει ότι κάθε αλλαγή στο Σύμβολο χωρίς Σύνοδο είναι απαράδεκτη και αιρετική εάν εκφράζει άλλη πίστη.


Άγιος Φώτιος ο Μέγας (9ος αι.)


«Το Filioque αποτελεί βλασφημία και διπλή πηγή της Θεότητος, πράγμα αδύνατον.»

(Μυσταγωγία του Αγίου Πνεύματος)





3. Εκκοσμίκευση – Σύνδεση με Εξουσία και Πολιτική



Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος


«Η Εκκλησία δεν χρειάζεται δυνάμεις και στρατούς. Η δύναμή της είναι ο Σταυρός.»

Σχόλιο: Η χρήση εξουσίας και βίας (π.χ. Σταυροφορίες) είναι ξένη προς την αποστολική Εκκλησία.





4. Νομικισμός – Η Αντίληψη του Θεού ως Δικαστή



Άγιος Ισαάκ ο Σύρος


«Ο Θεός δεν είναι τιμωρός, αλλά γιατρός των ψυχών μας. Τιμωρία Του είναι η αγάπη Του, όταν δεν την αντέχουμε.»

(Λόγοι Ασκητικοί)

Σχόλιο: Η Ορθοδοξία δεν διδάσκει “κόλαση” ως νομική τιμωρία αλλά ως εμπειρία του Θεού χωρίς μετάνοια.





5. Δογματικές Καινοτομίες – Καθαρτήριο, Άσπιλη Σύλληψη, κ.λπ.



Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης (15ος αι.)


«Το πυρ το καθαρτήριον είναι μυθώδες και νεωτερική εφεύρεσις»

Σχόλιο: Το Καθαρτήριο δεν έχει καμία βάση στην Παράδοση της Εκκλησίας.


Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης (18ος αι.)


«Η Μαρία εγέννησε εκ Πνεύματος Αγίου, όχι από άσπιλη σύλληψη, αλλά με τη συνεργασία της πίστης και της ταπεινώσεως.»

(Ερμηνεία στον Χαιρετισμό της Θεοτόκου)



No comments:

Post a Comment